Kamionok, Buszok

Akik szeretik a kamionokat, buszokat, szívesen látom!

Kamionok



tehergépkocsi a személygépkocsit, az autóbuszt, a trolibuszt, és a vontatót kivéve minden gépkocsi. (KRESZ 1. számú függelék az 1/1975. (II. 5. ) PKM-BM együtes rendelet II.szakasz i. pontja) Töbnyire teherszállításra alkalmas közúti jármű, de lehet különleges felépítmény is. Általában merev kerettel rendelkezik.

Felépítése általában a következő: Egy erős váz, egy megfelelő meghajtóstruktúra, vezetőfülke, illetve a rakomány számára hely, vagy a pótkocsi vontatásra kialakított szerkezet.

Általános

Egy Kaelble nyergesvontató 1953-ból

Konstrukciós besorolás 

A teherautó alkalmas maga szállítani a terhet, illetve egy pótkocsi sorba kötésére („tehervonat”). Léteznek úgynevezett vontatók, amelyek csak a pótkocsi vonatására vannak kitalálva, önmaga rakomány szállítására nem alkalmas.

Az építési formát a motor és a vezetőfülke egymáshoz való relatív helyzete adja.

Tipikus "rövidorrú", amely átmenet a hosszú, illetve a Front kialakítású tehergépkocsi között

Vannak ahol a motor hosszan kiáll, a „rövid orrúak” amelynél átnyúlik a vezetőfülkébe, illetve a Front kialakulású, amikor teljes egészében eltűnt a motor, és a vezetőfülke alatt foglal helyet.

Méret és tömeg 

A tehergépkocsik alapvetően a megengedett össztömeg, a tengelyeinek száma, illetve a használati cél alapján vannak rendszerezve:

  • Kisteherautó 3,5 tonna
  • Könnyű teherautó 7,5 t-ig
  • Középnehéz teherautó 12 t-ig
  • Nehéz teherautó 40 t-ig, pótkocsival együtt

Egy VW Golf is számíthat teherautónak ha a használati célja a áruszállítás, illetve ha a szükséges átépítés megtörtént.

Ahhoz, hogy egy teherautót vezethessünk, megengedett össztömeg alapján szükséges a B kategóriás (max 3.5 t), C(vagy C1) kategóriás (max 7,5 t), C+E kategóriás (850 kg-nál nehezebb pótkocsi C+CE) jogosítvány.

Jogilag sokféleképpen osztályozzák a teherautókat. Figyelembe veszik a tömegét, felépítését, a felhasználás célját amelyek különböző hatással vannak pl.: a jármű-biztosításra, vámra, és különféle egyéb adókra. Példaképpen egyes államokban szabályozzák a péntek, illetve szombati fuvarozást.

Tipikus európai nyergesvontató

Rendszerint a felhasználás nagysága szerint: helyi forgalom ,elosztó forgalom (általában kisebb járművek, kis vezetőfülkével, fekvőhely nélkül), vagy távolsági forgalom. Természetesen használhatóak a kis forgalmi járművek is távolságiként, de formailag nem elkülöníthető. Miután az utóbbi években engedélyezte az EU a vezetőknek hogy a fülkében töltsék a pihenőidejüket, amennyiben a kötelező méret és kellék megtalálható, nem kötelező a hotel igénybevétele.

Időközben a távolsági forgalmat az euro-nyergesvontatók többségben uralják, amely tipikusan egy kéttengelyes nyergesvontatóból és egy háromtengelyes trailerből (pótkocsi) áll. Ezeknek a méretét, súlyát, felhasználását az EU hivatalosan előírta, és az összes európai országban engedélyezett. A nyergesteherjármű tehervonatként max. 18,75 m, nyergesvontatóként 16,50 m hosszú, 4 m magas, és 2,60 m széles.

A tehergépkocsi története 

Daimler teherautó 1896

1896. október 1-jén Gottlieb Daimler, a Daimler AG alapitója, Stuttgartban megépítette az első motorizált teherautót „Phönix” néven.

Ennek a terhelhetősége 1,5 tonna volt, egy 2 hengeres 4 ütemű 1,6 L motorral volt felszerelve. 16 Lóerővel 16 km/h-val tudott menni. Londonban eladták, 4600 aranymárkáért. Később 10 LE, 5t terhelhetőségű teherautók kerültek piacra.

Benz teherautó 1912 ből

Szintén fontos megvalósító személy volt Carl Benz, aki már 1895-ben saját tervezésű buszt mutatott be, 1900-ban saját teherautóját is elkészítette.

Tehergépkocsi, mint munkahely 

Volvo FH 003 fahrer.jpg

A helyi forgalomban használt járműveknek általában csak rövid fülkéjük van, kevés tárolóhellyel. Nappali kabinos teherautóban nincs hálóhely. Ezért csak a helyi, és elosztó forgalomban vesznek részt. Leggyakrabban középnehéz, max 12 t-tól 24 t ig , vagy 3,5 t-től 7,5 t-ig. járműveket szoktak alkalmazni.

A méretekhez megfelelően ezek általában kisebb motorral, alacsonyabb komforttal rendelkeznek, mint a nemzetközi, távolsági tehergépkocsik. Gyakran alkalmaznak az utca magasságához való illeszkedés valamint a ki és berakodás megkönnyítése érdekében egy hidraulikus rámpát ami hátul található. A középnehéz tehergépkocsit pótkocsival is használják.

A távolsági teherautóknál nagyobb a fülke. Fontos és több országban törvényben szabályzott a hálókabinos autók minimális légtere. Az ülések mögött elhelyezett alvóhellyekel rendelkeznek. Ezek 1990 évek kezdetéltől kezdve magasított tetővel lettek ellátva. Az elött a légellenálás csökkentése érdekében, légterelő spoilerrel szerelték a kocsikat. Ma, egy nagyobb ember is kényelmesen fel tud állni, illetve ezzel megnövelték a hálóhelyek számát. 1980-ban a MAZ tipusú Szovjet gyártmányú teherautóban egy ágy volt, mert nem építeték be a légterelő alati terezt.

Mivel gyakran tartózkodnak a vezetők a pihenőidő alatt is kabinban, ezért ezek a részletek meglehetősen hasznosak. Számos kényelmi konfortal találkozhatunk ha benézünk egy nagyobb haszonjárműbe.

A helyi használatnál előnyös az alacsony felépítésű jármű kisebb kabinja, mert így a vezetőnek a gyakori ki- és beszállásnál nem kell olyan magasra emelkednie.

Nagyobb gyártók 

Nyugat-Európai gyártók

  • DAF Trucks (Hollandia) (division of PACCAR)
  • Iveco (Olaszország)
  • MAN AG (Németország)
  • Mercedes-Benz (Németország)
  • Renault Trucks (Franciaország)
  • Sisu Auto (Finnország)
  • Scania (Svédország)
  • Volkswagen Commercial Vehicles (Németország)
  • Volvo Trucks (Svédország) (nem tévesztendő össze a Volvo cars-szal, amely a Ford Motor Company része)

Kelet-Európai gyártók

  • Csepel Autógyár (Magyarország)
  • Fabrika Automobila Priboj (Szerbia)
  • Avia Trucks (Csehország)
  • Kamaz (Oroszország)
  • MAZ (Fehéroroszország)
  • Škoda (Csehország)
  • LIAZ (Csehország)
  • Tatra (Csehország)
  • GAZ (Oroszország)
  • Zastava Trucks (Szerbia)
  • Star (Lengyelország)
  • Jelcz (Lengyelország)
  • Rába (Magyarország)
  • Roman (Románia)
  • KrAZ (Oroszország)
  • IFA (NDK)

Ázsia 

A truck stop in Ladakh, India

Heavy truck leading manufacturers (alphabetically):

  • Ashok Leyland (India)
  • Dongfeng Motor Corporation (Kína, Under joint ventures with Nissan Diesel as Dongfeng Nissan-Diesel, and with Cummins as DFAC.)
  • Eicher Motors (India)
  • Hino Motors (Japán) also in joint venture with Scania
  • Isuzu (Japán)
  • Iveco (Olaszország, but local divisions in Asia)
  • Mahindra and Mahindra (India)
  • Mitsubishi (Japán)
  • Nissan Diesel (Japán)
  • Tata Daewoo Commercial Vehicle (South Korea) (subsidiary of TATA Motors)
  • TATA Motors (India)
  • Volvo Trucks (Svédország)

Dél-Amerika 

Registrations of heavy trucks in South America (2002; % breakdown by manufacturer):

  • DaimlerChrysler
  • Scania
  • Mack Trucks
  • Volvo Trucks
  • Volkswagen Truck & Bus
  • Ford Truck
  • Agrale
  • Chevrolet
  • Renault
  • Troller
  • Matra
  • Iveco

Észak-Amerika 

US truck – California
  • Mack Trucks
  • Peterbilt
  • Kenworth
  • Freightliner LLC
  • International
  • Western Star
  • Sterling Trucks
  • Volvo Trucks (different models for US market)
  • Oshkosh [1]
  • Ford [2]
  • Chevrolet [3]
  • Hino (different models for US market)[4]
  • Isuzu [5]
  • GMC [6]
  • UD [7]
  • Caterpillar, Inc. [8]
  • John Deere [9]
  • Terex [10]
  • Dodge
  • Ottawa (Truck) www.ottawatruck.com
  • American-Lafrance www.americanlafrance.com
  • E-One www.e-one.com




Weblap látogatottság számláló:

Mai: 6
Tegnapi: 2
Heti: 6
Havi: 16
Össz.: 14 499

Látogatottság növelés
Oldal: Kamionok
Kamionok, Buszok - © 2008 - 2024 - kamionfan.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »